Kerstin NordhE-post

Om mig    Recension    Galleri

Kerstin Nordhs konst

Sedan konstnärinnan började måla – för ett decennium sedan – har hon även utbildat sig vid Vedic art i Stockholm. De senaste åren har hon vidareutbildat sig genom att gå kurser på Öland – för Curt Källman. Om sitt måleri säger hon, att för det mesta kommer bilderna till henne och växer fram under skapandets gång. Kerstin Nordh representerar med ett intuitivt och omedelbart måleri. Hon söker inte. Snarare finner hon sitt motiv under resans gång. Hennes bilder kommer inifrån och blir synliga först efter bearbetning under en kreativ process. Det är ett intressant måleri, som avslöjar hennes inre möten, tankar och upplevelser.

När jag ser på hennes många målningar – på Svenska konstnärer och på hennes egen hemsida – upplever jag den resa, vandring och seglats ( ”Till havs” ) ,som hon varit med om. Som hon genom sin bildkonst låter mig ta del av.

Färden, i Kerstin Nordhs konst, börjar – som jag ser det - i väntan och tristess ( ”Väntan I - II” och ”Tristess” ), för att sedan övergå i drömmar ( ”Varthän” ) , kontakter, förväntan och förhoppningar ( ”Kontakt” , ”Vägen ut” och ”Hemfärd” ) – innan glädjen ( ”Harmoni” ) på nytt börjar återvända ( ”I hamn” ). Under denna inre process har olika gestalter och handlingar vuxit fram och synliggjorts på duken. Figurativa objekt, som modeller och människor – vuxna, ungdomar ( ”En lustiger dans” ) och barn ( ”Förundran” ) – man, kvinna ( ”Former” ,”I rampljuset” ”Dam i blått” ) och fågel ( ”Måsen” ) - ingår i handlingen under resans gång. ( ”När och fjärran” och ”Tibet, New York, Atlantis…eller” ).

För mig handlar konstnärinnans målningar också om tro, hopp och kärlek – till naturen, livet och kärleken till varandra ( ”Tillsammans” ). Bildernas inbördes ordning kan, av mig, vara omkastade. Men de finns där, precis som i drömmen. Tolkningen växlar från person till person.

Öppna landskap – ofta från Öland – finns hela tiden med i Kerstin Nordhs konst. Inre och yttre landskap återger hon i en skön förening – försoning. ( ”Södra Öland”, En bit Alvar”, ”Himmelsljus”, ”Långe Jan” och ”Kvällning” )

Kerstin Nordh målar i akryl – en vattenlösig färg som kräver ett relativt högt arbetstempo, eftersom färgen torkar snabbt. Men det är uppenbarligen en teknik som passar konstnärinnans temperament. Hennes måleri är känslosamt och mjukt i sin utformning, med ett milt och skönt ljus – främst i gula, röda och blå färgtoner.

BERTIL WIVHAMMAR
Svenskakonstnärer.se